On surullista nähdä , miten media alkaa olemaan joka puolella vallattu sillä pykälällä, miten saataisiin eniten katsojia ja lukijoita. Ei ole enää kyse siitä, mikä on jutun todellinen taso, enää on vain kyse siitä, miten jutusta saataisiin jo otsikon myötä lukijoita kiinnostava.
Jos puhutaan siitä, miten kaupassa koitetaan herättää asiakkaan mielenkiinto eri tuotteisiin, on se tuoksu ja värit ja asettelu. Menet kaupassa käydessäsi pääsisäänkäynnin kautta. Siellä edustalla on erilaiset tuoksuiset osastot kuten kukat, parfyymit ja makeiset. Niillä koitetaan herättää mielenkiintoa. Jos tuotteet itsessään eivät tuoksu, niiden sekaan laitetaan tuoksuesanssia.
Samaa harrastetaan mediassakin. Urheilumediassa koitetaan keksiä uutisten sijaan ”uutisia”, jotka eivät liity melkeimpä millään tavalla itse urheilutapahtumaan. Ne ovat vain ”muun maailman” lisä urheilumaailmaan, josta se media ottaa otsikoita ”muulle maailmalle". Mikä on sitten ”muun maailman” ja urheilumaailman ero ? Se on se, että nykyään otetaan esiin uhkeita muotoja ja seksikkäitä ilmeitä. Tällä herätetään mielenkiintoa mutta se ei ole journalistisen etiikan mukaista toimintaa. Usein näkee myös sen, kun pistetään otsikoita kuvaillen erilaisten verbien kautta henkilöä, mutta ei kerrota kenestä uutisessa on kyse. Tällä jätetään "salaperäisyyden" verho raolleen, jota lukijan on pakko raottaa, klikkaamalla uutista.
Kun luet normaalia päivälehteä, itse lehden pääsivun otsikointi on erilaista kuin mitä sisäsivulla. Isot otsikot – pieni uutisarvo. Tällä haetaan kuitenkin levikkiä ja klikkauksia. Itse sisällön ytimekäs kertominen ei enää riitä. Otsikoilla herätetään mielenkiintoa ostaa lehti tai klikata uutinen auki. Netissä LUE, KATSO - tyyliset kommentit ihmetyttävät myös. Mitä muutakaan niille tekisi kuin lukisi ja katsoisi ?
Tässä on kyse muun kohderyhmän aktivoinnista. Tulevien olympialaisten aikaan tulee varmasti esiin taas kyselyjä ”Kuka on seksikkäin mies/naisleijona?”, uutiset liittyvät kurveja myötäileviin urheiluasuihin ja monet tapahtumat saavat otsikon ylleen täynnä tekijöitä ja verbejä, joista erisnimet puuttuu.
Ketä kiinnostaa jääkiekossa nelosketjun pelaajan sanomiset, jos sitä ei muotoilla otsikoksi ”Tämän hetken kuuma xxxxx(joukkueen)een pelaaja arvostelee nykyligan tuomarijärjestelmää” → ”Nelosketjun 2+0 tehot ensimmäisessä olympiakiekkopelissään iskenyt (pelaaja) xxxx xxxx kritisoi ottelun päätuomaria....” Tämähän ei kiinnostaisi, vai kiinnostaisiko ?
Normaalisti voisi kiinnostaakkin ihan uutisena sellaisenaan, vaikka ei olisi yhtä hohdokas kun ykköskentän laiturin sanomana. Myös nimellinen arvo pelaajan suhteen ratkaisee tietty kiinnostuksen arvon. Mutta enää ei voi sitäkään tietää, kun mielenkiinto alkaa olla kadonnut jo eräiden mediatahojen uutisoinneista.
Toivotaan, että vielä ne eräät kasvonsa säilyttäneet urheilumediatahot eivät tähän koskaan ryhtyisi. Ei ole kyse siitä, kuka saa nopeiten jonkin aiheen uutisoitua. Paremmin voisi katsoa, kuka saa aiheesta parhaimman jutun uutisoitua ja on se uskottavin media.
25. tammikuuta 2010
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti